Pelopor kepada teori ini adalah Donald E.Super. Beliau mencadangkan teorinya boleh diberi nama differential, development, social phenomenological psychology. Pendekatan Super menitikberarkan empat unsur utama iaitu peringkat hidup semasamencari vokasional, kematangan vokasioanal, pemindahan konsep kendiri vokasioanal dan corak kerjaya.
Terdapat 5 peringkat perkembangan dalam teori ini :
1. PERINGKAT PERKEMBANGAN
Umur : daripada lahir hingga 14 tahun
Bahagian peringkat perkembangan
* Bahagian fantasi (4-10 tahun)
* Bahagian minat (11-12 tahun)
* Bahagian kebolehan ( 13-14 tahun)
2. PERINGKAT PENEROKAAN
Umur : 15 hingga 24 tahun
Bahagian peringkat penerokaan
* Bahagian tidak tetap (16- 17 tahun)
* Bahagian peralihan ( 18-21 tahun)
* Bahagian percubaan ( 22-24 tahun)
3. PERINGKAT KEMANTAPAN
Umur : 25-44 tahun
Bahagian preingkat kemantapan
* Bahagian percubaan (25-30 tahun)
* Bahagian kestabilan (31-44 tahun)
4. PERINGKAT PERSARAAN
Umur : 45- 64 tahun
5. PERINGKAT MENURUN
Umur : 65 tahun ke atas
Bahagian peringkat penurunan
* Bahagian menurun (65-70 tahun)
No comments:
Post a Comment